Naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu Naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu

Naar Dunedin

Door: Claudia Tapken-Dermois

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Maandag 9 januari 2017
Vanochtend ben ik (Claudia) optijd opgestaan om de zonsopkomst in Lake Tekapo te kunnen zien. De lucht was prachtig mooi en vanuit onze kamer ben ik naar beneden gelopen naar de Lake.
Om 8.00 uur waren de anderen ook bij ons, om hier samen te ontbijten.
Na alle sleutels te hebben ingeleverd, hebben we nog wat foto's gemaakt bij het kerkje in de Lake Tekapo wat dicht aan de Lake staat.
De reis gaat verder naar Mount Cook. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt om foto's te maken van de prachtige omgeving
In Mount Cook zijn we naar de Tasman Glacier gelopen. Boven op deze bergen lag sneeuw.
We zijn een stukje verder gereden en daar hebben we een stuk van de Hooker Valley gelopen. Niet helemaal want dan ben je een paar uur onderweg en de tijd vliegt al voorbij.
We rijden verder naar Omarama, waar we ons appartement hebben geboekt. Onderweg stoppen we nog even bij de Lavendel Farm en bij de Salmon Farm.
Bij ons appartement In Ahuriri motel te zijn aangekomen zijn we maar meteen even wat kleding gaan wassen, anders hebben we straks geen ondergoed meer om aan te trekken.
Na wat te hebben gegeten in Omarama zijn we naar Clay Cliffs gereden. Dit zijn rotsen die door weer en wind zo gevormd zijn. Na hier wat te hebben rondgehangen, was het alweer tijd om terug te gaan om lekker in bed te kruipen.

Dinsdag 10 januari 2017
Na ons ontbijt zijn we even Omarama ingeweest, het is niet heel erg groot maar altijd leuk om even rond te snuffelen.
De reis gaat nu verder naar Dunedin. Maar voordat we daar zijn we wel een aantal uren verder en het duurt helemaal langer als je tussen door ook nog stops maakt.
Bij Lake Benmore staat een hele grote dam, De Benmore dam.
Bij de Waitaki River zijn we ook nog even gestopt. Hier staat de eerste van de acht hydro dammen die zijn gebouwd in de Waitaki River en de eerste dam waarvoor de River niet is omgelegd.
In Kurow hebben we even een lunch stop gemaakt, kunnen we even onze benen strekken en onze magen weer vullen.
Onze volgende stop was de Moeraki Boulders hier liggen grote Moeraki Boulders. Dit zijn grote logge stenen. Ze liggen over circa 50 meter strand verspreid aan de highway 1 tussen Moeraki en Hampden.
We zijn nu in één keer doorgereden naar Dunedin wat nog zo'n 80 km rijden is.
Rond 17.00 uur kwamen we aan in Dunedin we zijn direct naar ons 97 Motel Moray gereden. We hebben ons klaar gemaakt om naar de Speights brouwerij te lopen. In de Speights brouwerij hadden we om 18.00 uur een rondleiding van anderhalf uur. Na de rondleiding kregen we ons diner in het Speights restaurant.
We hebben een gezellige avond gehad en we zijn moe en voldaan op bed gegaan.

Woensdag 11 januari 2017
Robert, Erik en Anne hebben vanochtend eerst boodschappen gedaan voor het ontbijt. Onder tussen hebben Michaël en ik de kleren gewassen. Maar helaas geen was rek. Robert, Erik en Anne zijn nog even naar de Warehouse gereden om een wasrek op te halen zodat we onze kleren konden drogen.
Onder tussen was ik (Claudia) alvast naar de St Paul's Cathedral gelopen.
Het is een mooie kerk om te zien van buiten en van binnen. Beneden in de kerk is een galerij waar foto's hangen van de mensen die hier in de kerk bisschop zijn geweest.
Er is één vrouw 14 jaar hier bisschop geweest. Ik zelf vond dat vrij bijzonder omdat ik eigenlijk alleen maar van mannelijke bisschoppen hoor.
Ik zou bij de St Paul's Cathedral wachten op de rest, zodat we dan gezamenlijk verder konden lopen door Dunedin.
We hebben gewinkeld en bij het het railaway station gekeken, een toeristisch plekje.
Om 13.45 uur hadden we onze rondleiding door de Cadbury World. Onze Tour begon met een zakje waar twee chocolaatjes in zaten deze moeten we de hele rondleding bij ons houden. We gekregen ook nog instructies wat wel/niet mag in de chocolade fabriek. Helaas mochten we geen foto's maken.
Tijdens de rondleiding lieten ze ons zien hoe hier de chocolade wordt gemaakt. Ook mochten we in een ruimte onze eigen chocolade tappen in een klein bekertje en eventueel een topping kiezen als je dat wilde. Je mocht zoveel chocolade tappen als je wilde, (om lekker misselijk te worden) zolang we in die ruimte waren. Ze lieten ons zien hoe ze de chocolade temperen. Dit doen ze omdat zo kristal te creëren, zodat er glans komt op de chocolade. Hier kregen we drie chocolaatjes met caramel, vandaar dat we onze zakjes mee moesten nemen. We krijgen tijdens de rondleiding chocolade. Verder tijden de rondleiding hebben we nog twee repen chocolade gekregen.
We zijn nog in de voormalige chocolade silo geweest. Deze silo gebruiken ze nu voor de show. Toen we boven in de silo stonden drukte ze op een knop en liet ze 1 ton chocolade naar beneden vallen. Deze chocolade wordt niet meer voor consumptie gebruikt is puur en alleen voor de show.
Het was geweldig om te zien hoe de chocolade naar beneden kwam en in de andere bakken naar beneden ging. Heerlijk die chocolade geur. Het enige nadeel is dat het dus naar benden valt dat je dus chocolade spatten op je kan krijgen en laat ik nou degene zijn die chocolade op het shirt had zitten...
De verpakkingen van de chocolade zijn paars en de bedrijfskleding die ze dragen is ook paars. Dit omdat Queen Victoria jarig was en voor haar verjaardag Cadbury kreeg in een paarse verpakking. Paars is namelijk een Koninklijke kleur, speciaal voor Queen Victoria haar verjaardag is er dus een paarse verpakking van Cadbury gemaakt.
En uiteindelijk is dit de kleur gebleven van de chocolade verpakking.
Na de rondleiding hebben we daar nog geluncht en nee geen chocolade als lunch.
We zijn naar de First Church of Otago gelopen. Dit is ook zo'n mooie kerk van binnen en van buiten.
De tijd vliegt alweer voorbij, even naar ons motel om alles wat we gekocht hebben daar neer te leggen en bedacht wat we vandaag nog meer konden gaan doen.
We zijn nog even naar de St Josephs Cathedral gelopen, weer een mooie kerk van buiten en binnen.
Kan de tijd ook wat langzamer gaan? Heb is alweer diner tijd. Omdat ze het eten bij Speights zo lekker vonden hebben we daar nog een keer gegeten.
Na het eten zijn we naar World Steepest Street gereden. Dit is de steilste straat van het Zuiderlijk half rond. We zijn de Baldwin St. omhoog gelopen en ja deze was behoorlijk stijl, maar nog prima te lopen.
Één keer in het jaar wordt hier als afsluiting van de Dunedin carnaval, de Jaffa race gehouden. Dit zijn chocolade ballen die ze dan naar beneden laten komen. Je kunt voor een goed doel een bal kopen en aangeven voor welke van de drie doelen je dan doneert. Op de bal staat een nummer en dit is een nummer van iemand die de bal heeft gekocht. Van de persoon waar de bal het eerste van beneden is wint een prijs.
Op YouTube staan wel filmpjes van de Jaffa races.
We zijn nog doorgereden naar Signal Hill lookout. Wat een prachtige uitzichten heb je hier toch.
Terug bij ons motel nog wat gedronken en alweer tijd om naar bed te gaan.

Lieve groetjes van ons

• 16 Januari 2017 - 22:17

Ina:

Doe de ogen dicht en denk dat ik met jullie mee loop.
    Wederom een mooi verhaal. Groetjes Ina

• 17 Januari 2017 - 12:53

Bianca:

Weer heerlijk om te lezen!
    Zo leuk dat je alles beschrijft van wat jullie mee maken!
    En dat is veel, heel veel!

Geniet er nog even van, voor jullie het weten ben je weer onderweg naar huis