Excursies - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu Excursies - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu

Excursies

Door: Claudia Tapken-Dermois

Blijf op de hoogte en volg Claudia

16 December 2016 | Nieuw Zeeland, Paihia

Donderdag 15 december 2016
Vanmorgen om 7.00 uur ging de wekker. Waarom zo vroeg? We gaan op boottrip. Eerst samen ontbeten en daarna naar de haven gelopen, om op de boot te stappen. Vanuit Paihia zijn we eerst naar Russel gegaan om daar nog wat mensen op te pikken.
Nu kon de reis beginnen. Het volgende hebben we gezien: Moturoa, Black Rocks, Marsden Cross, Assassination Cove, Motuarohia, Moturua, Motokiekie, Otehei Bay, Urupukapuka, Waewaetorea, Okahu, Motukokako (hole in the Rock).
In Otehei Bay konden we een half uurtje van de boot om te genieten van het mooie weer en het mooie eiland.
Na dat de boot verder ging zijn we in Russel uitgestapt.
Hier wat rond gekeken, gegeten en met de Ferry terug naar Paiha, maar deze ging eerst naar Waitangi waar Michaël, Robert en ikzelf moesten uitstappen. Wij zijn naar de Treaty Grounds gegaan.
Wij kregen hier een rondleiding over de Treaty Grounds waar ze ons over de geschiedenis van de Maori's vertelden. Deze rondleiding ging langs de Carved Meeting House, Flagstaff, the Treaty House en de Ceremonial War Canoes. Na de rondleiding moesten we wachten in het Whare Waka Café. Waar om 18.00 uur het Hāngi & Concert zou beginnen. Ze lieten zien hoe het eten bereid word in de Hāngi. Deze bereidingswijze ook wel aardoven genoemd, doe je in de grond met lava stenen.
Daarna werden er drie leiders aangewezen die iets van de Maori moesten pakken. De Maori's zaten in het bos, de weg leide ons naar de Carved Meeting House. Waar we onderweg de Maori's tegen zouden komen. Nadat die taken waren voldaan begroette de Maori's ons in de Carved Meeting House. Waar ze ons een Maori concert gaven. Dit was indrukwekkend om te zien. Na het concert mochten we met de Maori's op de foto. Weer terug in het café kregen we ons Hāngi eten. Het eten was heerlijk. Na de maaltijd legde de Chief uit wat de Haka inhield en wat je er mee kan bereiken. Hij deed de Haka nog even voor.
Om 21.00 uur was het afgelopen en zijn wij terug gelopen naar ons huisje.

Vrijdag 16 december 2016
Wat we vandaag hebben gedaan hadden we eigenlijk voor afgelopen woensdag op planning
We zijn naar de Kauri bomen gegaan. Maar eerst hebben we bij het uitkijkpunt van de Waimamaku beach gekeken naar de zandduinen. Daarna zijn we doorgereden naar Waipoua Forerst om hier de oudste Kauri bomen te bekijken. Waaronder de The Lord of the Forerst, the Father of the Forerst, The Mother of the Forerst en de four Sisters.
Daarna doorgereden naar Waipoua camping ground want we hadden zin in koffie/thee. Hierna zijn we terug naar het huisje gereden. Dit ging wel via een vrij bijzondere weg, namelijk een gravel road. We kwamen hierdoor langs de leukste stukjes van New Zealand, diepe dalen, smalle weggetjes en veel scherpe bochten. Maar we hebben het overleefd.
Bij thuis komst hebben we nog even heerlijk gebbqt.

Lieve groetjes,
Erik, Anne, Michaël, Robert en Claudia