De laatste paar dagen op het Zuidereiland - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu De laatste paar dagen op het Zuidereiland - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Claudia Tapken-Dermois - WaarBenJij.nu

De laatste paar dagen op het Zuidereiland

Door: Claudia Dermois

Blijf op de hoogte en volg Claudia

19 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer met een verslag.

Vrijdag 15 Januari.

Eindelijk een dag met mooi weer. We zijn om half 10 vertrokken vanuit Arthur's pass richting Fox Glacier.
We zijn langs Kumara, Hokitika, Ross, Harihari, Whataroa en Franz Josef gekomen. Waar we allemaal een tussenstop hebben gemaakt dat weet ik niet..
Het was al met al vier uur rijden om in Fox Glacier aan te komen. In Fox Glacier zijn we naar de Glacier geweest. Poeh, wat een mooie berg ijs daar. We wilden eigenlijk over de Glacier heen lopen maar dat mag alleen met een gids. We hadden in het dorp die tocht moeten boeken. Helaas kon dat niet meer want de laatste vertrok om half 3. Dat was wel heel erg jammer, want ik had er wel even over heen willen lopen.
Na genoeg foto's te hebben gemaakt zijn we weer terug richting Franz Josef Glacier gereden. We konden daar nog wel een route lopen over de Glacier, die vertrok om half 6 en de tocht duurde 3 uur. We hadden ook nog geen motel waar we konden overnachten en we hadden nog geen eten gehad. Dus hebben we deze tocht aan ons voorbij laten gaan. :( Als ik nog weer een keer terug kom hier in New Zealand dan ga ik wel over de Glacier lopen.

Michaël en ik (Claudia) zijn 's avonds nog even naar de Glacier Hot Pools geweest. Dat was even lekker genieten. Er waren drie verschillende Pools met verschillende temperaturen 36, 38 en 40 graden. Het was even heerlijk ontspannen in de pools. Het is echt een aanrader om dit te gaan doen.

We hebben in Franz Josef Glacier overnacht, in het Alpine Glacier Motel. Gelukkig hebben we de hele dag mooi weer gehad en konden we lekker van het zonnetje genieten.

Zaterdag 16 Januari.

Het is weer tijd om naar het noorden van het Zuidereiland te rijden.
Om negen uur zijn we vanaf Franz Josef Glacier vertrokken richting Nelson.
In Goldfields Heritage (Ross) zijn we even gestopt om wat te gaan drinken. Daar stond ook een computer dus ik dacht kan ik even wat foto's op de site zetten, blijkt de computer geen foto's te pakken daar moest je nog een plug in voor downloaden. Dat was wel weer balen kon ik er weer geen foto's opzetten. Na de koffie/thee zijn we weer verder gaan rijden.
Onderweg hadden we hartstikke mooi weer de temperatuur liep wel op tot 28 graden. Is toch wel wat warmer dan in Nederland.
Onderweg nog even een stop gemaakt voor de lunch, we hadden daar mooi uitzicht op de zee en lekker in het zonnetje even bruin worden.
Toen ging de reis weer verder met z'n allen weer in de auto. In Hokitika zijn we even gestopt. We zijn daar even naar Eco World geweest. Daar was van alles te zien o.a. Giant Eels, Tuatara, veel soorten vissen, kikkers etc. En jawel er waren ook kiwi's te zien.
We hebben twee kiwi's gezien. Eigenlijk mag je bij de kiwi's geen foto's maken, maar ja ik wilde ze wel graag op de foto. De vorige keer was namelijk batterij van mijn fototoestel leeg. Heb ik stiekem foto's gemaakt en ja hoor betrapt, dan maar gauw verder lopen. Heb nu wel de kiwi's op de foto.

Onze reis ging weer verder want ja we moeten toch een keer in het noorden komen van het Zuidereiland.
Onderweg moeten we toch wel even onze benen strekken. Bij Cape Foulwind hebben we dan ook even een stop gemaakt. Daar hebben we even een wandeling gemaakt langs de vuurtoren (de Guiding Light). Het uitzicht was daar prachtig, daar ook weer wat foto's gemaakt zo krijgen jullie ook een beetje een idee hoe het daar is.
We moesten toch echt weer verder, want Nelson was nog wel een paar uur rijden. Eindelijk kwamen we in Richmond aan, dat valt ook onder Nelson.
Het was hier ontzettend lastig om een motel te kunnen vinden want het zat er al aardig vol. Een man van het motel waar we waren hielp ons verder om een motel te vinden waar nog genoeg plek was. Hij had er één gevonden in Stoke valt ook onder Nelson. Daar was gelukkig nog plek, in het Saxton Lodge. Ze hebben daar een aparte keuken waar iedereen zijn eten kan koken en alles weer netjes moest achter laten. We hadden wel zin in wat eten want het was al half acht geweest. Tiny en ik (Claudia) zijn dan ook maar meteen gaan koken en we hebben de mannen de auto uitlaten pakken.
Het was er best gezellig in de keuken later kwamen nog 3 andere mensen die gingen bbqen. Even een praatje mee gemaakt. Deze mensen wonen op het Noordereiland. Ze wensten ons nog een fijne vakantie hier in New Zealand.

Zondag 17 Januari.

Onze reis ging vandaag verder naar Picton, onze eindbestemming van het Zuidereiland. Morgen (maandag) gaan we met de boot over naar het Noordereiland. Zo hoeven we morgen niet zolang te rijden voordat we bij de haven zijn.

We zijn vanochtend eerst Nelson nog even in geweest. Hier hebben we even rond gewandeld. Sommige winkels waren vandaag open, maar niet veel. Want het is tenslotte zondag.
Eindelijk vonden we een plek waar we de foto's op de site konden zetten. Het heeft even geduurd maar ze staan er dan eindelijk op.
In Nelson hebben we even een plekje opgezocht waar we onze lunch konden nuttigen. We hadden mooi uitzicht op het water en de bergen.
Na de lunch ging onze reis weer verder richting Picton.
Onderweg kwamen we langs Blenheim en daar zagen we de Boutique Chocolate Factory staan. Natuurlijk even een stop gemaakt want dat is natuurlijk wel even interessant om te zien.
Ze maken daar handgemaakte chocolaatjes.
Bij binnenkomst kregen we twee chocolaatjes, de Macadamia butter toffee chrunch en de cherry armagnac truffel. Deze waren heerlijk. Ik heb even een doosje Macadamia butter toffee chrunch meegenomen of het doosje met inhoud Nederland haalt dat weet ik niet... Hihi..

Aan de overkant van de weg waren allemaal druiven. Als je de weg uit reed zat er een wijn proeverij en nog een winkeltje waar je zelf gemaakte producten kon kopen van eigen oogst. Na hier te hebben gekeken zijn we weer verder gaan rijden. Tien minuten later waren we ook al in Picton. Even een motel opgezocht. We vonden het Marlin Motel. We konden even lekker bijkomen van de dag.

Onze laatste dag op het Zuidereiland.
Maandag middag om 1.10 pm vertrekt de boot.

Liefs,
Claudia